kunst kan ervaring niet vervangen… kan je wel, in je eigen ruimte, dagelijks herinneren aan je meest dierbare herinneringen, dromen, wensen, visie en visioenen … | ||||||||||||||||||||||
Gabriëlla Dusan in vogelvluchtBegeleidende tekst door Erik Slagter bij:Toen de beroemde kunstenaar Constantin Brancusi eens gevraagd werd of het abstracte beeld dat hij had gemaakt en nu exposeerde inderdaad een vogel voorstelde, zei hij: nee, het is de vlucht.Gabriella Dusan is het precies andersom vergaan: haar kleurige abstracties van wervelende lijnen in cirkelende bewegingen riepen steeds de vlucht van een vogel op. Op een dag zag ze zo'n vogel gestuit in zijn vlucht door een auto. Ze nam de bijna dode kraai op haar armen en ontdekte dat die haar veel meer te vertellen had dan zijn vlucht:
Gabriëlla Dusan is al jaren bezig haar emoties en ervaringen te vertalen in beeldende kunst.De kunstuitleen biedt haar nu een kans te meer om haar werk te laten zien. Ze exposeerde daarvoor in Gelderse galerieën en Zutphense musea na haar studie kunstgeschienis en vier jaar kunstervaring in New York.Met haar werk opent ze de wereld in vogelvlucht in de hoop op erkenning voor wat haar(en haar vogels) beweegt. U kunt Gabriëlla Dusan bereiken via de kunstuitleen:van 4 tot en met 14 novemberin Zutphen (telefoon 0575 - 518524)En extra op zaterdag 6 november: 11 - 17 uur en zondag 7 november: 12 - 17 uur: de dagen van de kunstuitleen 2004. Erik Slagter | ||||||||||||||||||||||
De kraaiIn de ogen van velen is de kraai maar een lastpost en een schreeuwlelijk. Ik zelf voelde me lichtelijk bedreigd door de aanwezigheid van deze imposante verschijningen, vooral als ze in groepen zijn. Terwijl ik me toch al vele jaren met allerlei gevleugelden bezighoudt en de symboliek die aan dieren is verbonden. Zoals ontmoetingen met mensen vaak in synchroniciteit ontstaan, zo ervaar ik het ook met dieren. Het lijkt wel alsof het vaak dieren zijn die een negatieve lading hebben opgelopen, zoals ook de pauw, die in mijn werk een bevrijdende douche komen nemen. En de valk, die voor velen behalve een roof-dier ook nog een symbool van oorlog is geworden. In de serie “Natural Treasures” probeer ik niet alleen de oorspronkelijke schoonheid van dieren te laten zien, zoals ik ze aanvoel, maar ook mijn eigen overwonnen oordelen. Voor mij werd door te lezen over Amerikaans-Indiaanse filosofie de havikfamilie een boodschapper van objectieve waarheid en de adelaar een symbool van moed om datgene te doen wat de hemel het dichtst op aarde zou kunnen brengen. Los van vooroordelen en vervelende Nederlandse gezegden (denk aan huis-mus, grijze muis en dergelijke) en ons voedselpatroon (het hoofd van een hert aan de muur bij de schoenwinkel, wie kijkt daarvan op?) heeft natuurlijk iedereen door zijn eigen ervaringen een unieke kijk op bepaalde dieren, maar wat kies je om te zien? Als je echt observeert heeft dan niet alles en iedereen zijn eigen waarde? Daarom hangt hier voor deze Kaz-kunstroute de kraai - opgedragen aan Jan Gerrits en alle andere ‘vrije vogels’ die zich graag in het zwart hullen -, want volgens oude Indiaanse leringen vertegenwoordigden ze precies dát; de heilige wet volgens welke alle schepselen hun eigen wetten hebben. Eén van de meest interessante dingen aan een kunstroute is dat het een kans is om te zien, wat kunstenaars van verschillende disciplines zó belangrijk vinden dat er liever in de huiskamer geschilderd wordt dan niet, men liever niet op vakantie gaat, zodat er van de laatste centen weer materiaal gekocht kan worden om… misschien wel dingen te zeggen die niet eens altijd mooi zijn, maar wel uitgedrukt willen worden. Een eigen visie. Een specifieke kijk op iets. Volgens sommigen brengt de kraai bescherming, soms een boodschap uit een andere dimensie. Volgens anderen de roep van de geheime magie der schepping. Zelf heb ik wonderlijke ervaringen met kraaien, zelfs één die ik 's ochtends een eend zag wakker tikken! Ik zie een imposant wezen dat iemand wist te bereiken, die zelden een pot zwarte verf aanraakt.. mij met zijn schoonheid heeft geopend voor weer een ruimer blikveld... Gabriëlla DusanZutphen, mei 2004 | The Crow The Falcon | |||||||||||||||||||||